Salma AL-Farisi


Kisah SALMAN AL-FARISI Mencari Kebenaran



Salman Al-Farisi(Salman the Persian) yang terkenal dengan sifat kepahlawanannya serta kisah pengislamanya yang membawa kepada era perubahan peradaban yang unggul. Kisah Salman diceritakan langsung kepada seorang sahabat dan keluarga dekat Nabi Muhammad bernama Abdullah bin Abbas:

Salman dilahirkan dalam keluarga yang mengamalkan cara hidup nenek moyang mereka yang beragama Majusi.Punyai seorang ayah yang kaya serta cukup prihatin terhadap dirinya.Namun begitu,bagi seorang insan yang bernama Rouzbeh (Salman) perkara itu masih tidak dapat melengkapi ruang kekosongan hatinya yang telah lama terkunci dalam kekeliruan yang mencengkam.
Kotak kekeliruan hati Salman akhirnya terbongkar apabila Salman ditakdirkan tertarik dengan agama Nasrani yang dilihatnya lebih baik daripada agama nenek moyangnya. Serentak, memaksa ayahnya mengurung Salman dirumah seperti penjara. Salman peroleh pertolongan oleh sang Pendeta Nasrani melalui perutusan surat berkehendak meminta diajak pergi bersama kabilah Arab yang menuju ke destinasi yang satu iaitu Suriah.

Seusai sampai ke Suriah,Salman diperkenalkan seorang Pendeta Gereja kepadanya. Beliau berfikir bahawa ia merupakan rancangan yang bagus kerana dengan berdamping dengan pendeta dia mampu untuk menghayati agama Nasrani dnegan lebih mendalam.Namun begitu,..di sebalik hakikat yang sebenar,Allah SWT telah merancang sesuatu yang lebih baik untuk hambanya itu,..sesungguhnya Allah ialah sebaik-baik Perancang.



Dalam kekaburan mencari hakikat sebenar,Salman telah menemukan kebenaran bahawa Sang Pendeta merupakan seorang yang tidak amanah lagi tidak boleh dipercayai.Setelah Sang Pendeta korupsi tersebut meninggal dunia,Salman AL-Farisi membongkarkan segala rahsia penyelewengan harta rakyat yang dilakukan oleh Sang Pendeta semasa hidupnya dengan menunjukkan buktinya sekali,..

Salman mengambil kata putus untuk meninggalkan Suriah bagi mencari orang yang Soleh demi memburu kebenaran hakiki di Mosul, Nisibis, dan tempat-tempat lainnya.Menurut Pendeta terakhir bahawa di tanah Arab telah muncul seorang Nabi yang punyai akhlak yang murni,memiliki kejujuran,yang tidak memakan sedekah untuk diri sendiri serta membawa agama yang murni dan lengkap.




Sinar Islam kembali menerangi Kotak kekeliruan yg diselubungi kegelapan.

Oleh demikian itu, Salman menyusuri perjalanan ke negeri padang pasir yang penuh dengan kejahilan,kezaliman dan penduduknya yang berperangai seperti haiwan malah lebih teruk daripadanya.Salman mengikuti para pedagang dari Bani Kalb, dengan memberikan harta yang dimilikinya. Para pedagang itu setuju untuk membawa Salman. Namun ketika mereka tiba di Wadi al-Qura (tempat antara Suriah dan Madinah), para pedagang itu mengingkari janji dan menjadikan dia budak suruhan, lalu menjual dia kepada seorang Yahudi.
Allah maha Perancang lagi maha Mengetahui,akhirnya ketika Salman tiba di Yathrib(Madinah ketika itu) dan bertemu dengan rombongan hijrah dari Mekah ketika itu.Dengan takdir yang Maha Esa,Salman AL-Farisi dipertemukan dengan Rasulullah SAW sendiri dan lebih mengejutkan lagi, bukan sahaja bertemu dengan baginda malah ditebus lalu baginda,Rasulullah SAW sendiri yang menjadi pembimbing Salman dalam mencari kebenaran hakiki,…Sungguh tidak disangka-sangka impian yang pada mulanya ingin bertemu dengan baginda SAW telah menjadi kenyataan lalu ditambah dengan kesanggupan Rasulullah menjadi guru SALMAN AL-FARISI..Subhanallah…
Sungguh baik Engkau ya, Allah…

Kepahlawanan SALMAN al-FARISI

Kepahlawan “Salman The Persian” terselah dalam ekspedisi menentang Kaum Quraisy dalam Perang Khandak apabila beliau telah mengusulkan idea yang bernas untuk menggali parit dalam usaha meindungi Kota Madinah daripada tentera Quraisy seramai 10,000 orang yang dipimpin oleh Abu Sufyan. Perang ini juga melibatkan Bani Quradhzah dan penganut Yahudi  yang secara tidak lansung memberi ancaman  dari dalam kota Madinah sendiri.

Dalam kekecohan yang melanda,Rasulullah SAW meminta pendapat para sahabat dalam menangani ancaman musuh dari dalam dan luar kota.Setelah bermusyawarah akhirnya idea dan saranan Salman Al Farisi atau lebih dikenali Abu Abdillah diterima pakai dan mendapat sokongan para sahabat. Strategi Salman memang belum pernah diperkenalkan oleh mana-mana bangsa Arab sekalipun pada waktu itu.

Setelah kewafatan Nabi Muhammad SAW, Salman dikirim untuk menjadi garbenor di daerah kelahirannya, hingga dia wafat.
 
(Diolah dari: Wikipedia, The Search for The Truth -by a Man Known as Salman the Persian karangan Dr Saleh as-Saleh, dan sumber-sumber lainnya.)


0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Readers