Ayuh Renung sjenak!!!


TADABBUR AL-QURAN


(surah al-baqarah : ayat 1-18),..Insya-ALLAH...

بسم الله الرحمن الرحيم

Intisari Ayat (Al-Baqarah:2-5)

 Diturunkan Al Quran kepada orang yg beriman serta bertaqwa sbg ptunjuk/rujukan manual dalam melayari hidup har demi hari,... Dalam kalangan orang yg beriman serta bertaqwa adalah mereka yg "memahami" serta beriman dengan Rukun Islam & Rukun Iman,...

Asbabun Nuzul (Al-Baqarah:2-5) 

Telah menjelaskan Mujahid bahwa 4 ayat pertama t'sbut tlah diturunkan utk menerangkan sifat2 dan perilaku orang2 mukmin.Lalu 2 ayat stelahnya ttg sifat2 orang2 kafir,..ayt 13 ttg sifat orang Munafikdan dari ayt 40-120 ttg Bani Israel,..(HR Faryabi dari Ibn Jarir,Al-Durrul Manstur:1/54)

Intisari Ayat (Al-Baqarah:6-7)

Perintah Ayat Al-Quran yg menyatakan Orang kafir,"(yang x beriman) sama ada yg diberi amaran atau tidak diberi amaran pastinya mereka tidak akn beriman,... Allah meteraikan( hati mereka) daripada menerima kebenaran, meterai(pandangan mereka )  shnnga tidak dapat menerima nasihat,..serta Allah meteraikan pada pandangan mereka terdapat pnutup supaya dia tidak melihat kbenaran,..NauzubiLLah Himinzalik,....

 Asbabun Nuzul (Al-Baqarah:6-7)

Tetapi ayat ini ditujukan khas kepada Kaum Yahudi yang pada masa itu berada di Madinah,...(Hadith sahih, HR Ibn Jarir dan Ibnu Ishaq )

Intisari Ayat (Al-Baqarah:8-18)

Di antara manusia (<Munafik> katanya beriman kepada Allah dan Hari Akhirat) pdahal BUKAN!!!
Mereka hendak memperdayakan Allah serta org2 yg beriman,..
(Munafik,...) dalam hati mereka hnya terdapat hasad dengki dan syak wasangka dan ssungghnya golongan ini tlah dijanjikan oleh Allah SWT berdepan dengan azab seksa yg pedih skali,...kerana MEREKA BERDUSTA.

Apabila dikata,jgn melakukan kerosakan di muka Bumi.Lalu mereka menjawab,"Kami melakukan kebaikan LARRrrhhhh!!!,.." hakikatnya TIDAK!!!

Apabila dikatakan berimanlah sebagaimana orang yg tlah beriman(para shabat NAbi SAW),mereka menjawab:Perlukah Kita nie,..beriman sebagaimana (Para Sahabat)Orang-orang BODOH Beriman??

APABILA BERTEMU DGN ORANG YG BERIMAN MEREKA BERKATA:sesungguhnya kami telah beriman,.. Namun begitu,apabila sekembalinya mereka kepada teman2 serta pemimpin2 mereka mereka berkata,: "Mana Ada!!Kita masih lagi dalam agama kita,..Kita orang cume berolok-olok b'iman ajelah,..(utk menipu org yg beriman.)  

Ayat (Al-Baqarah:17)

Allah membuat perbandingan lansung kepada orang Munafik dgn orang yg menyalakn api,..Tiba2 Allah telah memadamkannya api t'sbt yg menerangi mereka dalam kegelapan lalu membiarkan mereka dalam gelap-gelita(kesesatan) supaya mereka tidak melihat,..

2 comments:

At 11 October 2011 at 03:07 !!!اخوة لاسلام said...

huhu,..>_0
syukran kathiran ya akhi -MaN Ana-
ana rasakn bgus utk ana truskan assignment report,.. scara istiqomah,..

maksud ana,..ana btrima kasih kat abg kerna mbri stu ilham bru dalam penulisan ana dalm blog mmandangkan ana mpunyai tafsir per kata 2,.. ana brazam akn mneruskan pnulisan ttg "TADDABBUR AL-QURAN" wlau cuiti sem tmat... bru ada klainan bbnding blog2 lain sjurus membawa ana memahami lbih mndalam isi Al-quran,..sbg rujukan Manual kita shari-harian,...
Doakan Ana utk trus istiqomah(اجتهد) dalam penulisan blog ini..insya-ALLaH..Amin

 
At 5 November 2011 at 07:48 -man ana- said...

ameen :)

 

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Readers