TADABBUR AL-QURAN 1.1


Intisari Ayat(Al-Baqarah:19-20)

Akibat sikap serta p'buatan mereka spt tuli,buta dan sbgainya ttg ketauhidan Allah,...mereka diibaratkan seperti Orang yg ditimpa hujan b'serta pancaran kilat,....Ketika sahaja kilat hmpir menyabar pandangan mereka, mereka 'cepat-cepat berjalan dalam kegelapan menerusi bantuan cahaya kilat sambil meyumbat telinga mereka dgn jari supaya tidak mendgarnya lalu selamat drpd disambar petir'.Namun begitu,..Ketika kilat berhenti memancarkn cahayanya,...Mereka juga berhenti daripada berjalan  kerana hakikatnya mereka (memerlukannya) demi kpentingan mereka shaja.

Sesungguhnya Allah Maha Kuasa atas sesuatu,..Dan Allah berhak dan berkuasa mencabut nikmat pengihatan serta pendengaran ke atas golongan Munafik ini jika Allah berkehendaki,...

Asbabun Nuzul(Al-Baqarah:19-20)

Ayat ini diturunkan untuk memberi perumpamaan kepada 2 orang munafik di Madinah ditimpa hujan yg balik menemui Rasulullah SAW lalu memeluk islam.Allah m'beri preumpamaan 2 org munafik sama spt MUNAFIK MADINAH  yg pada ketika itu menutup telinga mereka apabila menghadiri majlis Rasulullah SAW,supaya segala (kalimah-kalimah)kata2 Baginda tidak meresap ke dalam jiwa sanubari mereka,..Namun begitu,..jika terdapat harta rampasan atau kemenangan di pihak Islam,Mereka berkata: "Memang benarlah ajaran yg dibwa olehmu wahai Muhammad!!!"

Dan apabila harta2 mereka habis atau rosak(menanggung krugian) atau ditimpa malapetaka,.. mereka akan kembali kepada golongan Musyrik dan menyatakan penafian ttg ajaran agama Muhammad,..Meraka mgutuk muhammad,..

Intisari Ayat(Al-Baqarah:21-25)

Beribadatlah kepada Allah lalu sembahlah Dia(m'ciptakan orang2 yg b'taqwa sebelummu)....Dia menciptakan Bumi lalu menurunkan air hujan dari langit,..m'gurniakan rezeki dgn limpahan makanan spt buah-buahan. Jgnlah sesekali mencuba menandingi kekuasaan Allah dgn membuat ayat-ayat( satu surah) semisal dgnnya untuk meragukan (al-Quran)...yg kami turunkan kpada Muhammad,..

Tetapi jika kamu beria-ria ingin meneruskan niatmu,..(pastinya) kamu tidak mampu,maka tkutlah api neraka dan azab seksa yg dasyat lagi pedih dan bahan bakarnya adalah dalam kalangan manusia dan batu buat orang2 kafir,..

Lantas,kbarkan berita gembira kepada org2 beriman yg mbuat kebajikan bahwa disediakan untuknya syurga yg dibwahnya trdapat sugai2 yg mgalir bersama pasangan2 yg suci di dalamnya,...Kekal bersama selamanya.

Intisari Ayat(Al-Baqarah:26)

Allah tidak segan silu m'buat perumpamaan dan perbandingan,..(refer intisari ayat2 sebelumnya) atau perbandingan yg lbih kcil lagi spt nyamuk mahupun lbih kecil daripadanya,..Orang2 beriman tahu akan hakikat kebenaran daripada Tuhan.Sebaliknya,pihak musyrikin tidak m'percayainya,..Tetapi tidak ada Dia sesatkan dgn( perumpamaan) itu selain orang2 yang fasik...
Intisari Ayat(Al-Baqarah:27-29)

Allah lah yg mghidupkan dan mematikan kenapa mahu ingkar kepada-Nya...Dialah(Allah) yg m'ciptakan segala apa yg ad di bumi untukmu kemudian Dia menuju ke langit,lalu Dia meyempurnakannya mjadi 7 langit,...Dan Dia Maha Mengetahui segala sesuatu...

Intisari Ayat(Al-Baqarah:30)

Dan (ingatlah) ketika Tuhanmu b'firman kepada para malaikat,"Aku hendak menjadikan khalifah" di muka Bumi.Apakah Engkau mjadikan orang yg merosakkan dan saling menumpahkan darah,...Sedangkan kami(malaikat) bertasbih memuji-Mu dan menyucikan  nama-MU...?" Allah membalas,"Sungguh Aku mengetahui ap yg tidak kamu ketahui."



0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Readers